NOW1 hield motorbranche op de been, NOW3 amper nodig

De drie achtereenvolgende versies van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) hebben ook in de motorbranche een groot aantal bedrijven geholpen de periode van winkelsluiting en omzetverlies te doorstaan, zo blijkt uit het openbare NOW-register. Vooral in de eerste maanden van de pandemie liepen de verkopen dramatisch hard achteruit. Daarna ontdekten steeds meer mensen dat een motorfiets juist hèt ideale corona-vrije vervoer is, waarna de verkoop juist weer explosief groeide. 

Het goede nieuws is dan ook dat de meeste aanvragen in de NOW1 gedaan zijn en de betreffende bedrijven daarna weer zonder hulp de enorme impact van de coronapandemie konden doorstaan. Hier en daar zijn er dan ook nog maar een paar motordealers die in NOW3 nog steeds hulp voor de loonkosten nodig hebben, wat grotendeels gerelateerd is aan de laatste volledig lockdown, die inmiddels omgezet is in Winkelen op Afspraak. In zijn geheel ziet het er echter momenteel goed uit in de branche, bijna iedereen kan zichzelf weer 'redden'. 

Vanaf maart tot en met september 2020 zijn de NOW1 en NOW2 van kracht geweest. Vooral in die eerste periode van de NOW1, vanaf 1 mei 2020, was het voor de motorbranche een slechte periode, omdat alle winkels gesloten werden. In die periode kwamen dan ook erg veel bedrijven uit de motorbranche in aanmerking voor ondersteuning vanuit de NOW, waarmee ondernemers tot maximaal 90% van hun loonkosten vergoed kregen als ze verwachten door de coronacrisis ten minste 20% omzet te verliezen over 3 maanden.

Onder de aanvragers zijn het echter niet alleen -een groot aantal- motordealers. Ook de importeurs spraken de NOW 1 aan omdat de inkomsten stilvielen en de werkgelegenheid daardoor gevaar liep: Ducati Nederland (€ 23.082,-), Yamaha Motor Europe (€ 653.103,-), Honda Motor Europe (€ 61.134,-), KTM Nederland (€ 116.550,-) en Triumph Motorcycles Nederland (€ 98.637,-) kwamen zo bijvoorbeeld door de eerste golf van pandemie heen, toen de nieuwverkopen extreem hard terugliepen. Daarna trok de markt voor nieuwe motoren overigens gelukkig weer aan en kwam over heel 2020 zelfs boven het oude niveau, waarbij ook de occasionmarkt hard groeide

De motorsport werd meerdere keren volledig stilgelegd, waardoor ook motorsportorganisaties het lastig hadden. De KNMV vroeg daarom eenmalig bij de NOW1 € 90.075,-, terwijl de kleinere Motosport Organisatie Nederland (MON) in de NOW1 € 26.091,- kreeg, maar ook in de NOW2 en 3 respectievelijk € 33.300,- en € 16.650,-. Het TT-Circuit was ook zeer lang volledig gesloten, waarop er in de drie NOW's totaal 390.551 werd bijgesprongen. Voor Circuitpark Zandvoort gold hetzelfde, al vroeg men daar alleen in NOW1 en NOW3 steun aan voor samen € 444.165,-. 

Verder sprong de overheid bij voor Nederlandse motorkledingmerken, motorkledingwinkels, olieproducententen, uitgeverijen van motorbladen, occasionwebsites, raceteams, bandenmerken, organisatoren van circuitdagen, coureurs, helmfabrikanten, reisorganisaties en nog veel meer aan motorrijden of motorsport gerelateerde bedrijven. Over het geheel genomen lijkt de branche het vooral in het begin van de corona-pandemie zwaar gehad te hebben, maar is het beeld na de eerste schokgolf vooral positief; als de motorwinkels maar mogen verkopen, gebeurt dat ook gelijk goed. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal