• Home
  • Motorbranche
  • Registratie nieuwe motoren daalt in Q1 2021 door leveringsproblemen

Registratie nieuwe motoren daalt in Q1 2021 door leveringsproblemen

In de maand maart van 2021 zijn er 1705 motoren nieuwe motoren op kenteken gezet, dat zijn er exact 150 minder dan in dezelfde maand van vorig jaar. Voor het eerste kwartaal (Q1) betekent dat ook een daling: dit jaar werden er tot nu toe 3102 motoren geregistreerd, vorig jaar nog 3689. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Volgens experts is er echter niet zo dat er geen nieuwe motoren door de dealers worden verkocht, maar dat ze simpelweg niet uitgeleverd kunnen worden. Dit komt door leveringsproblemen bij de motorfabrikanten, al ontkennen die dat overigens meestal als ernaar wordt gevraagd. 

Oorzaak van de achterstand is een samenloop van omstandigheden: wereldwijd is er een tekort aan containers om grondstoffen, semiconductors, onderdelen en complete motorfietsen te verschepen, waarbij de situatie in het Suez-kanaal nog eens voor extra vertraging zorgt. Verder is het zo dat in veel fabrieken de medewerkers op grotere afstand van elkaar moeten werken, wat de productiecapaciteit verlaagt. 

De grootste motordealer van Nederland, Berry Goedhart van Goedhart Motoren in Bodegraven, zegt dat er niks aan de hand zou zijn als de motoren maar geleverd kunnen worden. Hij denkt dan ook dat de achterstand straks snel ingelopen wordt als de reeds gekochte motorfietsen daadwerkelijk naar de klanten kunnen gaan. 

"Qua verkopen in de motorwinkel is er niks aan de hand, het gaat puur om de uitlevering ervan". - Berry Goedhart

Motormerken: tussensprint bmw 

Qua merken is de daling over de hele linie te zien, maar de verschillen zijn toch groot. Zo is BMW Motorrad weer heel ruim marktleider met 555 units, maar dit is toch ruim 5 procent minder dan vorig jaar, al scoorden ze als één van de weinigen goede cijfers in de maand maart. Daarachter staat Kawasaki op 2 en Yamaha op 3 met respectievelijk 493 en 431 units, wat toch al een flinke achterstand is. Beide merken liepen in maart dan ook ruim 20 procent achter bij maart 2020, terwijl voor het hele eerste kwartaal er zelfs donkerrode cijfers zijn bij Yamaha met - 38 procent. Over het eerste kwartaal bekeken was maar één groot merk goed voor een positief resultaat: Ducati. Het merk loopt daarmee op de slechte cijfers van vorig jaar in, toen de Italiaanse lockdown voor een volledige productiestop zorgde. Op de rand van de Top 15 doen ook Royal Enfield en Indian Motorcycle het relatief goed, maar dan gaat het om totalen van 50 en 36 stuks in 2021. 

Modellen: GS domineert

Qua modellen is het weer zoals altijd: De BMW R1250GS voert, na een opmerkelijke tussensprint in maart, met een nòg grotere voorsprong alle lijsten aan; de Duitse adventure zou als "eigen merk" voor Q1 zelfs op plaats 7 staan. Dat is boven het totaal verkochte aantal motoren van merken als Honda en Suzuki. De tussensprint in maart was -relatief gezien- dan ook enorm: er werden 154 GS-en op kenteken gezet, terwijl er van de nummer 2, de Kawasaki Z900, 'maar' 64 werden geregisteerd. De GS is dan ook goed voor de helft van alle verkochte BMW's in dit jaar. De andere modellen van het Duitse merk hebben het traditioneel lastig: de S1000XR staat met  49 stuks op 12, de F900R (38) op 17, de F900XR (37) op 20 en dan de F750GS met 25 registraties pas weer op 35 van de Q1-ranglijst. 

  Q1 Q1 Maart '21
Merk Aantal +/- % +/- %
BMW 555 -5,61%   8,03%
Kawasaki 493 -13,51% -20,89%
Yamaha 431 -38,25% -23,08%
KTM 292 -8,18%   24,17%
Honda 207 -27,11% -12,35%
Suzuki 199 -8,29%   19,09%
Triumph 167   0,00% -13,92%
Ducati 138  18,97% -1,54%

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal