• Home
  • Motorbranche
  • 2020: wereldwijde motormarkt verschuift nog meer naar Zuidoost-Azië
2020: wereldwijde motormarkt verschuift nog meer naar Zuidoost-Azië

2020: wereldwijde motormarkt verschuift nog meer naar Zuidoost-Azië

De kleine 310cc-modellen van BMW Motorrad worden steeds belangrijker voor het Duitse motormerk; 17% van alle BMW's wordt nu al in India geproduceerd! Opvallende cijfers vanuit de Indiase fabriek van TVS, de Indiase partner van BMW die de G310GS en G310R voor de Duitsers bouwt. In Europa is dit lichte model geen enorme hit, maar in Azië ligt dat heel anders, wat tekenend is voor de wereldwijde situatie op de motormarkt. In 2016 startte TVS met de productie van BMW-motorfietsen, na een -uiterst moeizame- start heeft het bedrijf nu al 79.088 eenheden geproduceerd, waarvan 73.183 eenheden werden geëxporteerd en 5.905 eenheden verkocht in India zelf. De Duitse consul-generaal in India Karin Stoll zei dat daarmee ongeveer 17 procent van de BMW-fietsen wereldwijd uit India komt. Naast de eigen fabriek in Duitsland bevinden de contractproductiepartners van BMW Motorrad zich naast India ook in China, bij Loncin, maar De Chinese fabriek is meer een productie-eenheid voor scooters en losse motorblokken. 

De fabriek van TVS Motor staat in Hosur in Tamil Nadu, de deelstaat in het zuidelijkste puntje van India, en ontpopt zich zo cijfermatig als een van de grootste productiecentra voor BMW-motorfietsen, het is wachten tot het de Spandau-fabriek in Berlijn qua geproduceerde units inhaalt. Analisten en bronnen die dicht bij de bedrijven staan, zeggen dat het een win-win is voor de partners: voor BMW biedt de TVS-faciliteit goedkope productie-oplossingen voor India en de wereldmarkten, voor TVS brengt de samenwerking de mogelijkheid de stap naar het premiumsegment te versnellen en de winstgevendheid te verbeteren. Dit laatste aangezien premium motorfietsen hoge marges hebben dan de 125-200cc budgetmotoren die de bulk van de markt in Zuidoost-Azië vormt. Gevolg van dit alles is dat juist die lichte motoren, waarvoor Europese motorrijders vaak hun neus ophalen, voor de meeste merken belangrijker worden dan de grote machines die hier verkocht worden. waarmee het zwaartepunt van de bomvol elektronica uitgeruste R1250GS naar de lichte G310GS met één remschijf verschuift. Zet dat eens naast Nederland, waar als enige land ter wereld op dit moment meer Adventures worden verkocht dan ‘gewone’ R1250GS’en.

Nou was er met de winstgevendheid van de Indiase motorbouwers al weinig mis. In Europa is arbeid duur en de klanten veeleisend, in de groeimarkten is dat allebei net andersom. Naast India is de Fillipijnse markt enorm, wat ook geldt voor Indonesië, allemaal markten voor lichte motoren. Doordat er in India jaarlijks zo'n 20 miljoen nieuwe motoren (!) verkocht worden, hebben de Indiase merken voldoende cash om de Europese merken te kopen of ermee samen te werken: TVS nam het failliete Norton terloops over, KTM is voor de helft eigendom van Bajaj en dit merk gaat ook Triumph's bouwen, Mahindra kocht Peugeot Scooters en de merkrechten voor Jawa en BSA, Hero (ooit Honda's partner in India) neemt de activiteiten van Harley-Davidson in India over en Royal Enfield komt met eigen budgetmodellen om de Europese markt te veroveren. Daar komt bij dat de Indiase bedrijven vaak eigendom van één schatrijke familie zijn die alle beslissingen kunnen nemen, waar de Europese, Amerikaanse en Japanse bedrijven relatief log en ingewikkeld te besturen zijn. 

Sommige analysten vragen zich (terecht) wel af of de westerse motormerken niet het Paard van Troje binnenhalen door de samenwerking met lokale merken. Het antwoord daarop ligt voor de hand: de toekomst van motorrijden lijkt vooral Azië en Zuid-Amerika te liggen en juist daar zijn de merken uit India en China nu de baas; de grote merken hebben eenvoudigweg geen andere keuze. Omdat die markt gigantisch is en die van Europa en de USA juist onder druk staan, kunnen motormerken niet anders dan zich op de lichtere motoren richten. De volumes zijn zo gigantisch zijn dat ze al die verkochte BMW's volledig in de schaduw zetten; door de corona-pandemie daalde de verkoop meer dan 20 procent in 2020, maar nog verwacht TVS dit jaar 2,3 miljoen (!) motorfietsen te verkopen. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form