• Home
  • Motorbranche
  • Toekomst MV Agusta: 950 cc model, 25.000 motoren per jaar, monobrand motorzaken

Toekomst MV Agusta: 950 cc model, 25.000 motoren per jaar, monobrand motorzaken

Timur Sardarov, de investeerder die als CEO van MV Agusta momenteel de touwtjes in het Italiaanse bedrijf in handen heeft, laat in een interview met zakenblad Forbes zijn toekomstvisie voor het legendarische motormerk optekenen. Belangrijkste daarvan is dat hij nog steeds wil dat MV Agusta over vijf jaar tijd 25.000 motorfietsen per jaar produceert en verkoopt. Een forse uitdaging; het merk verkocht in 2019 nog maaar 2455 motorfietsen, de 'opgeklopte' piek van 6476 in 2015 leidde indertijd het (zoveelste) faillissement van het klassieke merk in. Toch is de groei er al; in de eerste negen maanden van 2020 werden er al 2333 motoren in de fabriek in Schiranna geregistreerd, ondanks de corona-productiestop

Om aan zo'n enorme groei te komen, wordt er zowel aan de inkoop- als aan de verkoopkant aan groei gewerkt. Aan de inkoopzijde wordt geprobeerd leveranciers efficiënter te maken door het 'beheer van onderdelen te versterken', wat volgens Sardarov zelf 'historisch gezien een pijnpunt is geweest' voor MV Agusta.  Om de verkoopkant te versterken wil Sardarov daarnaast investeren in Europa, Azië en de Verenigde Staten, als markten waar door hem een groot potentieel wordt gezien. 

Daarbij wordt de strategie gekozen om 'alleen dealers te versterken die onze filosofie delen' en om 'motorwinkels met één merk te creëren, met gekwalificeerd personeel', iets wat in de automotivebranche bekend staat als monobrand. Dat laatste is niet makkelijk, want als een motorzaak maar één merk verkoopt, moet daarmee wel voldoende omzet gemaakt worden om de overhead te kunnen betalen. Iets wat bij een klein merk als MV Agusta geen makkelijke opgave is. De MV-CEO zegt dat daarmee al begonnen is door het openen van nieuwe dealers in Frankrijk, België, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Italië, Duitsland en de Benelux. Daarbij wordt wel gemist dat België onderdeel is van de Benelux.

Over de te volgen modelpolitiek laat Sardarov weten dat er naast het succesvolle 800cc driecilinder-platform ook nog een 950 cc motorblok gaat komen. Daarnaast belooft hij ook E-bikes (fietsen) en steps met het iconische MV-merklogo erop. 

Wat betreft de samenwerking met het Chinese Qiangjiang-conglomeraat (ook merkeigenaar van Benelli), laat de Russische investeerder weten dat het voorlopig alleen over verkoop van motoren in China gaat, maar dat er mogelijk in de toekomst op industrieel vlak samengewerkt kan worden. Wat hij daarmee bedoelt wordt verder niet uitgelegd, maar nu is het zo dat MV Agusta een deal heeft met Loncin, een ander Chinees conglomeraat, voor de bouw van een lichte MV voor de Aziatische markt. 

Over de spagaat tussen uiterst exclusieve, dure motoren en betaalbare modellen voor een groter publiek, houdt Sardarov zich op de vlakte :"We willen in het premium assortiment blijven, met een product van hoog niveau, maar tegelijkertijd willen we ons positioneren in nieuwe segmenten, zonder onze normen te verlagen". Dat lijkt een onmogelijke opgave, het één gaat immers bijna altijd ten koste van het ander. 

Opvallend detail: ook in dit verhaal wordt met geen woord gerept over de rol van Giovanni Castiglioni, die al sinds enige tijd op een zijspoor gerangeerd lijkt. 

Bron: Forbes Italia


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal