Top 20 best verkochte motorfietsen 2020 t/m oktober

Top 20 best verkochte motorfietsen 2020 t/m oktober

Nu het jaar 2020 ten einde loopt, ligt het zwaartepunt qua verkopen van nieuwe motoren al ruim achter ons. In november en december worden nog wel nieuwe motorfietsen op kenteken geregistreerd, maar de aantallen daarvan zijn over het algemeen laag. Dit betekent dat we een voorlopige tussenstand van de best verkochte motorfietsmodellen in 2020 kunnen maken. 

De bestverkochte motorfiets van Nederland (en veel andere Europese landen) is ook dit jaar weer de BMW R1250GS; in het 40-ste modeljaar wint de GS met enorme voorsprong, bijna het dubbele aantal verkopen als de nummer 2. BMW heeft het topmodel voor komend jaar een kleine upgrade gegeven, waardoor het ook volgend jaar weer hoge ogen zal gooien. Dit is wel het enige model waar BMW Motorrad ècht op drijft, alle andere modellen doen het qua verkopen veel minder, wat vooral voor de nieuwe F900's een tegenvaller moet zijn. Mogelijk kan ook de R1250RT tourmotor volgend jaar hoger in de lijst komen, na een update is de RT in 2021 de enige overgebleven èchte tourmotor, waar vroeger de concurrentie van FJR1300, Pan European, GTR1400 en zelfs Trophy 1200 nog moordend was. 

Achter de GS is een opvallende strijd tussen Yamaha en Kawasaki gaande: in verkoopcijfers concurreert de lichte Yamaha MT-07 met de zwaardere Z900 van Kawasaki. Voor Yamaha geldt dat alle verkopen momenteel in de MT-serie en de op datzelfde platform gebouwde modellen zit: MT-07, MT-09, Tracer 900, Tracer 700 en XT700, met de XMAX560 motorscooter als enige en zeer opvallende uitschieter. Ook opvallend: waar de MT-07 het bestverkochte model van Yamaha is, doet de lichtste 700 Tracer-versie (151 st., P21) het relatief niet zo goed. Overall zijn de 900/650 en 700/900 platformen van respectievelijk Kawasaki en Yamaha na de GS "The Best of The Rest". Yamaha heeft zojuist een nieuwe MT-09 aangekondigd, Kawasaki heeft al een vernieuwde Versys 1000 voor 2021 laten zien, maar zal de Ninja 650 en Z900 in ieder geval niet veranderen. 

Verder valt op dat de markt qua segmenten momenteel vrijwel alleen uit allroads/adventures (GS, Tracer, Versys, V-Strom, NC) en nakeds (Z, MT, GSX-S) bestaat, met twee motorscooters als vreemde eenden in de bijt. Duidelijk wordt ook dat de retro-modellen niet populair zijn, de Kawasaki Z900RS/Cafe (100 st., P38)  is dan de eerste in de lijst. Ook lichte motorfietsen zijn geen verkooptoppers, maar ook hier is Kawasaki wel de bestverkochte met de Z400 (70 st., P52), na een paar lichte motorscooters. Die motorscooters beginnen toch steeds meer op te vallen, met de Piaggio GTS300 en TMAX560 als hits, en de Piaggio Beverly (114 st., P33) en Yamaha XMAX300/400 samengevoegd (201 st., P37 & P40) ook boven de 100 per model. 

Opvallend is verder de afwezigheid van Honda in deze lijst. Het grootste motormerk ter wereld herstelt zich van een serie moeizame reorganisaties, maar zal ook qua modellen met iets nieuws moeten komen. Qua adventures zou het met de Africa Twin CRF1100L goed moeten zitten, maar na de eerste verkooppiek is dat model met 126 stuks toch veel minder populair dan gehoopt; zelfs de 'brave' NC750X adventure doet het beter en haalt nog net de Top 20. Honda heeft wel de bestverkochte cruiser in huis met de CMX500 Rebel (128 st., P27). Verder zijn de Honda Monkey 125 (62 st., P59) en SuperCub (27 st., P121) een voorbeeld van de kleine markt voor 125's, alle andere modellen zitten daar nog ver vandaan. Verdeeld over alle merken en modellen werd er 189 keer een 125cc verkocht, motorscooters niet meegerekend. 

Positief opvallend is dan weer de sterke aanwezigheid van Suzuki. Het merk heeft vooral last van een zwakke modelpolitiek, maar weet al die langlopende modellen toch prima te verkopen, met doorzettingsvermogen voor de Nederlandse importeur en de nodige humor door elke week op haar social media een "throwback" naar een 'oud' model te doen. De vernieuwde V-Strom 1000 doet het aardig, maar ook de 650-versie en bijna klassieke SV650 zijn nog steeds eenvoudige, leuke motorfietsen, voor relatief weinig geld. Wel is het te hopen dat Suzuki nu eindelijk de -jaarlijks- beloofde slag naar een nieuwe line-up gaat maken om geen dealers en fans te verliezen. Aan de andere kant, als die simpele modellen voor een goede prijs zo populair zijn, is het blijven vernieuwen van steeds duurdere modellen misschien ook niet de beste route. 

Verkoop Top 20 motorfiets modellen 2020 t/m oktobeR

1 BMW R1250GS/Adventure 852
2 Yamaha MT-07 439
3 Kawasaki Z900 434
4 Piaggio Vespa GTS 378
5 Kawasaki Z650 343
6 Yamaha Tracer 900 330
7 Yamaha MT-09 329
8 Yamaha XT 700 Ténéré 303
9 Kawasaki Versys 650 273
10 Suzuki V-Strom 650 A/XTA 262
11 Suzuki V-Strom 1000 A/XTA 192
12 Yamaha TMAX560 192
13 Kawasaki Versys 1000 187
14 Suzuki GSX-S 750 Z/A 180
15 Suzuki SV-650 A 177
16 BMW F900R 175
17 BMW F900XR 174
18 BMW R1250RT 172
19 Honda NC750X 162
20 BMW S1000XR 152
     
 (8) Harley-Davidson Touring*  325

*Harley voegt een groot aantal modellen samen in een 'family'-cijfer. In de Touring range zitten de Street Glide, Road Glide, Electra Glide, Heritage, Road Kings, CVO's en Ultra Limited.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen