• Home
  • Motorbranche
  • Verkoopcijfers motorfietsen september 2020 stijgen 22%, BMW piekt

Verkoopcijfers motorfietsen september 2020 stijgen 22%, BMW piekt

Ook na de maand september van 2020 is Yamaha nog marktleider van de Nederlandse motormarkt, maar bij BMW Motorrad Nederland wordt opeens snoeihard ingezet om alsnog het elfde jaar op rij aan de leiding te blijven. In september werden er 1115 motoren verkocht, wat een forse stijging van 22% ten opzichte van 2019 betekent.  in 2020 werden totaal 12.776 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet, waarmee dit jaar nu 2 procent voorloopt op vorig jaar. Yamaha, Kawasaki en BMW hebben daarbij de halve motormarkt van 2020 in handen, samen zijn ze goed voor 49,6% van alle nieuwe motorfietsen die bij motordealers de deur uitgingen. Deze drie merken profiteren dan ook vooral van de algemen verkoopstijging. 

Yamaha Motor verkocht in 2020 tot nu toe 2228 motorfietsen, Kawasaki staat op 2 met 2055, maar opeens is daar BMW Motorrad met 2052, dat is nog maar drie motorfietsen minder dan Kawasaki. Opmerkelijk, want daarmee dicht BMW opeens in één maand een enorm gat, door 289 motoren op kenteken geregistreerd te krijgen, een stijging van maar liefst 63% ten opzichte van september vorig jaar. Ter vergelijking: Yamaha, nummer 2 van de maand september deed dat 'maar' 168 keer, KTM was de nummer 3 van september met 108 en Kawasaki staat op 4 met 107. Ook Honda heeft een uitstekende maand achter de rug, het door interne issues geplaagde Japanse merk lijkt in rustiger vaarwater en kwam met 96 verkopen naar de 5e plaats van de afgelopen maand, een ruime stijging van 43% vanaf de magere 67 units in 2019. 

Het verlies van de leiding in de jaarlijkse verkooplijsten leek voor BMW Motorrad (na 10 jaar!) al lang een uitgemaakte zaak, maar het Duitse merk zet opeens een zéér opmerkelijke tussensprint in en domineert de verkopen in september met extreme cijfers. In één maand kwam er een enorm aantal van 127 nieuwe R1250GS'en op kenteken, een stijging van 127 procent ten opzichte van september vorig jaar. Ter vergelijking: van zowel de nieuwe F900R als de F900XR werden er in de afgelopen maand 23 units verkocht, van de gloednieuwe R18 cruiser kwamen er 21 op kenteken. Wel worden er grote aantallen als "voertuig branche" (demo of bedrijfsvoertuig) ingezet, het aantal daarvan in 2020 is 596 stuks, dat is meer dan 34% van alle BMW's die op kenteken staan. Deze worden volgens BMW Nederland over het algemeen weer snel doorverkocht naar consumenten, waarbij er ook relatief snel EURO4-modellen verkocht moeten worden voor de deadline eind dit jaar. Dit alles duidt er vooral op dat BMW Motorrad Nederland alsnog voluit op jacht gaat naar het prestigieuze marktleiderschap, waarbij het voor klanten een extra interessante tijd lijkt om zaken te gaan doen; druk op verkoopcijfers betekent vaak dat er grote kortingen worden gegeven. 

De corona-pandemie zorgt voor een fors gestegen vraag, maar de Japanse merken hebben grote moeite om genoeg motoren vanuit Japan aangevoerd te krijgen, nadat daar de fabrieken langere tijd gesloten werden. Bij Kawasaki wordt al gesproken over "uitverkocht", terwijl Yamaha het geluk heeft dat ze vanuit haar Europese fabriek kan blijven leveren. Deze fabrieken in Italië en Frankrijk waren even gesloten, maar  vooal de fabriek in Frankrijk draait nu weer op volle kracht. Bij BMW wordt in de fabriek in Berlijn zelfs in dubbele diensten gewerkt om aan de vraag te voldoen. 

Plussen en minnen
BMW komt na deze piekmaand voor het eerst in de plus (+2%), maar de grote stijgingen zijn er voor Yamaha (+15%) en Kawasaki (+14%). Waar deze merken in de plus zitten, is het voor sommige anderen nog steeds lastig om de verkoopcijfers van vorig jaar te evenaren. Vooral bij Ducati blijven de verkopen achter, met 392 verkochte motoren is dat nog steeds -20 procent voor 2020 ten opzichte van 2019. Ook bij Harley-Davidson is nog een achterstand van bijna 12 procent, net zoals Piaggio's motorscooters flink achterblijven, maar dit is zonder de MP3 driewielers, die op autokenteken staan. Verder is Suzuki nog niet op het oude niveau (-9%) en loopt ook KTM nog achter (-12%). 

Verkoopcijfers Top 10 motormarkt september 2020 (RDC) 

  2020 t/m 09     September (09)  
1 Yamaha 2228   BMW 289
2 Kawasaki 2055   Yamaha 168
3 BMW 2054   KTM 108
4 Honda 1083   Kawasaki 107
5 KTM 961   Honda 96
6 Suzuki 912   Suzuki 75
7 Harley-Davidson 814   Harley-Davidson 58
8 Triumph 554   Triumph 52
9 Piaggio 496   Piaggio 33
10 Ducati 392   Husqvarna 25

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal