Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen

Honda boekt verlies van ruim 73 miljard Yen

Honda heeft de cijfers gepresenteerd van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2021. Het fiscale jaar in Japan loopt namelijk van 1 april tot 31 maart. Evenals vele andere fabrikanten is ook Honda hard geraakt door de Corona crisis. Het Japanse bedrijf geeft aan dat dit voornamelijk komt door de reis restricties die werknemers opgelegd kregen, waardoor deze niet op het werk konden verschijnen. Daarnaast heeft de ook vertraging van de levering van onderdelen door de overheids opgelegde restricties er aan bij gedragen dat de productie niet volledig kon draaien. In de markten buiten Japan hebben dealers tevens te maken gehad met het volledig moeten sluiten van showrooms, maar ook garages voor onderhoud.
In totaal heeft Honda hierdoor een verlies geleden (voor belastingen) van -73,4 miljard Yen. Dit is 363 miljard Yen minder dan het eerste kwartaal van fiscaal jaar 2020.

Honda heeft, ondanks de groei in China, ook op de motoren divisie flink ingeleverd. In totaal zijn er het afgelopen kwartaal ruim 1,8 miljoen motorfietsen verkocht. Dit is ruim 62% minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen er nog ruim 4,9 miljoen motorfietsen verkocht werden. Buiten Japan, waar de verkopen enigzins gelijk bleven, zakte de verkopen in Azië volledig in. Deze grootste afzetmarkt voor Honda liep met 2,8 miljoen verkopen terug tot net iets meer dan 1,5 miljoen. In Noord-Amerika zijn de afgelopen periode 61 duizend motorfiesten verkocht. Dit zijn er 13 duizend minder dan vorig jaar. In Europa zijn ook 61 duizend motorfietsen verkocht. Maar de daling is hier veel heviger dan in Noord-Amerika. Vorig jaar in dezelfde periode werden er in Europa namelijk nog 84 duizen motorfietsen verkocht.

Ook voor de rest van het fiscale jaar verwacht Honda nog last te ondervinden van Corona. Ondanks de weer aantrekkende verkopen in Vietnam, Thailand, China en Amerika. Dit komt met name door India en Indonesië die nu zwaar getroffen worden door Corona. Beide markten zijn goed voor ruim 500 duizend motorfietsen, wat meer dan 40% van het totaal in Azië is. Toch heeft Honda als doel om het marktaandeel in alle markten te laten groeien. Dit willen ze bereiken door de lancering van wat ze noemen interessante producten, welke dit precies zijn komt echter niet in het financiële rapport naar voren.

Fotocredit: Testmotor.nl


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen