CBS: schade motorbranche in 2e kwartaal 2020 beperkt

De "handel in en reparatie van motorfietsen" daalde in het tweede kwartaal (Q2) van 2020 volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met 5,7%. Dit blijkt uit het kwartaalbericht van het CBS met als kop: "Auto- en motorbranche zet ruim 25 procent minder om in tweede kwartaal", waarvan de vlag de lading wederom niet dekt. Immers, de kop doet het wéér voorkomen of beide branches het even slecht hebben, maar het gaat in de autobranche véél slechter dan in de motorbranche, waar de auto-importeurs zelfs een daling van 40 procent voor hun kiezen kregen.

In het eerste kwartaal had ook de Nederlande motorbranche een iets zwakkere periode, maar in de maand mei kwam binnen de motorbranche de grote kentering toen na de corona-lockdown steeds meer mensen motorrijden herontdekten als ideale vervoers- en onstpanningswijze in het "nieuwe normaal". Daardoor pieken de verkoopcijfers nu zowel voor nieuwe motorfietsen als occasions

De motorbranche is binnen de onderzoeken van het CBS altijd onderdeel van wat dan de "Auto- en motorbranche" wordt genoemd, die steeds in één kwartaalbericht beschreven worden. Dit leidde elke keer weer tot misleidende koppen boven eerder artikelen, zonder duidelijk nuancering. In tegenstelling tot Q1 nuanceerde het CBS de cijfers voor de motorbranche nu voor het eerst wel in de begeleidende tekst: "de enige deelbranche die niet in de dubbele rode cijfers terechtkwam, is de motorbranche. De omzet was wel lager, maar met bijna 6 procent beperkt vergeleken met de andere deelbranches."

Toch blijft de verslaggeving vanuit het CBS discutabel, omdat elk kwartaalbericht kopt met de cijfers over wat de "Auto- en Motorbranche" wordt genoemd, waardoor de rol van de motorbranche onnodig wordt uitvergroot. In feite bedoelt het CBS in haar kwartaalberichten namelijk "autoimporteurs, handel in auto-onderdelen, zwaardere bedrijfsauto's, handel en reparatie van personenauto's, schadebedrijven en de motorbranche".  Nadeel van de samenvoeging is verder dat alle in het kwartaalbericht genoemde cijfers, over bijvoorbeeld ondernemersvertrouwen, faillissementen en vacatures, feitelijk waardeloos zijn voor de motorfietsindustrie. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal