Uitstel Euro4 nog niet door Europese Commissie goedgekeurd

Een aantal motorfabrikanten komt door de coronocrisis ernstig in de problemen met de overgang van de Euro4-homologatie naar Euro5. KTM CEO Stefan Pierer liet recent weten dat de Europese Commissie hierom al haar lidstaten geadviseerd heeft de deadline van verkoop van "oude" Euro4 modellen uit te stellen, maar daarblij blijkt de wens de vader van de gedachte: officieel is er nog niks besloten door "Europa". 

Alle voertuigen die in 2020 gehomologeerd worden, moeten sowieso al gelijk al aan de strengere Euro5 emissie-eisen voldoen. Maar motorfietsen die voor 1 januari 2020 zijn gehomologeerd, mogen nog tot 1 januari 2021 door fabrikanten verkocht worden. Dat lijkt onnodig door de lange aanloop, maar een aantal fabrikanten kwam voor modeljaar 2020 zelfs nog met nieuwe Euro4-modellen, die moeten dus wel in 2020 verkocht worden. Door de stagnerende nieuwverkopen is de kans groot dat dit nu niet (volledig) gaat lukken, waardoor de merken met onverkoopbare motoren blijven zitten. 

De Europese lobby van motorfabrikanten ACEM probeert daarom de transitiedatum nu tot 1 januari 2022 naar achteren te schuiven. Er waren al de nodige geruchten dat dit al rond was, met het interview van Pierer als 'bewijs', maar ACEM laat nu aan Nieuwsmotor weten dat dit niet is toegezegd door de Europese wetgevers. 

Manuel Ordonez, woordvoerder ACEM: “We hebben goede gesprekken gehad met de Europese Commissie, zowel op technisch als op politiek niveau. Ze begrijpen de zorgen van motorfabrikanten en werken momenteel aan een oplossing. Er is nog niets besloten, maar het is een voorstel van de Commissie dat de komende dagen aan de beleidsmakers moet worden voorgelegd”.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal